Porcelan
Čuvena manufaktura Sevr (Sèvres), izlazeći u susret zahtevima
kraljevske i aristokratske klijentele, zadržava apsolutni primat u čitavoj
Evropi kada je pitanju proizvodnja porcelana. Proizvodi manufakture u ovom
periodu odlikuju se savršenstvom izrade, mada im nedostaju inventivnost i
nenadmašna ljupkost karakteristične za doba rokokoa. Sada se uvode nove,
simetrične forme, pri čemu je najpopularniji oblik urne. Najčešća kombinacija
boja na monumentalnim vazama sa poklopcima je tamno plava i bela sa pozlaćenim
detaljima. Pored oslikanih motiva vaze i ostali predmeti ukrašeni su
trodimenzionalnim figurama delfina, putija (nagi krilati dečaci) i glava
ovnova. Vaze su se pravile u setu od tri ili pet komada, i one obično nisu
imale nikakvu upotrebnu funkciju već su isljučivo imale dekorativnu ulogu pošto
su bile prava remek dela u vidu skulptura ili arhitekture u minijaturnom
izdanju.
Uporedo sa neokalsičnim formama opstaju i
rokoko oblici i to ne samo kao kopije ranijih modela već i kao novi predmeti u
ovom dopadljivom stilu. Iako je usavršena tehnologija proizvodnje pravog
porcelana od tvrde paste, i dalje se koristi meka pasta. Ostaju popularne
maštovite činozerije (kineski motivi interpretirani na evropski način), a
dolazi i do fascinacije egzotičnim Otomanskim carstvom. Vaze su oslikavane u
„turskom stilu“ sa likovima koji nose turbane i šalvare. Pored toga, i dalje su
neizostavni nežni cvetovi u ružičastoj boji,
bogate girlande i ljupki venčići od cveća.
Poznato je da je carica Katarina Velika bila
veliki ljubitelj francuske kulture i umetnosti. Ona je poručila raskošni servis,
nazvan „Kameo“, koji se sastojao od 700 komada i koji se smatra najlepšim
sevrisom iz ovog perioda. On joj je bio isporučen 1779. godine. Boja osnove je
tirkizno – plava sa belim bordurama koje su dekorisane cvetnim girlandama.
Najupečatljiviji dekorativni motivi su mali crveni medaljoni sa belim figurama
nimfi, fauna i trofeja koji su rezbareni tako da imitiraju geme (nakit od
rezbarenog poludragog kamenja naječšće likovima iz profila i bistama), koje su
doživele ogromnu popularnost u ovom periodu. Medaljoni su uokvireni viticama
vinove loze. U centru svakog tanjira, jasno istaknut na beloj podlozi, nalazi
se monogram carice sa carskom krunom iznad. Klasični duh prožet osećanjem
ljupkosti odlikuje ovaj fascinanti servis dostojan jedne carice.
Sevr vaze u neoklasičnom stilu su obično
bile u kombinaciji tamno plave i bele boje sa pozlaćenim detaljima. Preovlađuju
oblik urne i simetrične forme. Drške su ponekad pravougaone. Levo: vaza u
obliku urne sa centralnim oslikanim medaljonom. Donji deo tela vaze ukrašen je
geometrijskim oblicima rombova, gornji deo stope obavijen je nizom perli, oko
drški su isprepletene folijažne girlande. Sredina: Elegantna vaza sa poklopcem
u obliku balustera (modelovan stub, deo ograde od stubova), telo joj je
obavijeno draperijom, a postoljeje od pozlaćene bronze. Desno: izuzetno raskošna
„Rojal“ vaza sa medaljonima oslikanim putijima. Oko tela vaze raspoređene su
okrugle kameje sa kraljevskim portretima u profilu, a sa leve i desne strane su
beli orlovi koji u kljunovima nose zlatne folijažne girlande koje obavijaju
celo telo vaze. Poklopac vaze je u obliku krune što opravdava njeno ime.
Levo: vaza sa okruglim medaljonima sa
cvetovima, oko gornjeg dela tela vaze su teške folijažne girlande dok su drške
ravnih linija. Sredina: orignalna vaza „Vodena kaskada“ sa figurama delfina
koji u čeljustima nose drške vaze. Desno: vaza jajastog oblika elegantne forme
i svedene dekoracije.
Posuda za sladoled i šoljice za serviranje sladoleda iz
čuvenog servisa „Kameo“ koji je pripadao carici Katarini Velikoj, i koji je
jedan od najlepših servisa fabrike Sevr. Ovaj raskošni servis se sastojao od
700 komada. Najupečatljivije su kameje od rezbarenog porcelana za čiju je
izradu bio osnovan poseban atelje u okviru fabrike Sevr, što je značajno
povećalo troškove izrade servisa. Prelepa tirkizno – plava pozadina sa
pozlaćenom dekoracijom i buketići raznobojnog cveća krase ovaj servis.
Set od tri Sevr vaze dekorisane
egzotičnim i maštovitim činozerijama. Pripadao je Mariji Antoaneti i svedoči o
tome da su dizajneri još uvek bili fascinirani i inspirisani Dalekim istokom.
Vaze bele boje imaju veoma elegantno oblikovane, izvijene, pozlaćene drške koje
se završavaju spiralnim zavijutcima. Vaze počivaju na četvrtastim pozlaćenim
bazama.
I strane fabrike su prihvatile
neoklasicizam. Levo: par Majsen vaza sa drškama u obliku glava fauna, telom u
obliku urne u ružičastoj i beloj boji sa centraanim poljem koje je dekorisano
razabacanim cvetnim grančicama. Desno: malo arhitektonsko remek delo od
porcelana u obliku okruglog hrama sa klasičnom figurom Apolona u sredini.
Izrađeno je u berlinskoj kraljevskoj manufakturi KPM.
No comments:
Post a Comment