Nameštaj - pisaći stolovi, stočići
i konzole
Pisaći sto je bio obavezan u
svakom radnom kabinetu. Preovlađuju tri tipa muških pisaćih stolova. To je
sekreter sa gornjim delom koji čini površina za pisanje koja se obara
otkrivajući niz fijoka i pregrada. Iznad nje se obično nalazi plitka fijoka sa
frizom a na njoj mermerna ploča. Donji deo sekretera ima dvoja vrata koja skrivaju
police i pregrade. I dalje je veoma popularan ravan pisaći sto – „bureau plat“, koji sada ima prave noge
ukrašene žljebovima. Ovaj sto ispod površine za pisanje koja je obložena
marokanskom kožom, ima tri fijoke. Često je ukrašen aplikama od pozlaćene
bronze koje uokviruju ove fijoke. Treći tip pisaćeg stola koji ulazi u modu u
ovom periodu je cilindrični pisaći sto, čiji je gornji deo pokriven polukružnim
elementom koji se povlači ka nazad otkrivajući površinu za pisanje i veći broj
malih fijoka i pregrada. Za ovaj tip pisaćeg stola je karakteristično da je
obrađen sa svih strana tako da je mogao stajati na sredini prostorije.
Levo: tipični neoklasični sekreter ravnih površina
dekorisan geometrijskom intarzijom sa centralnim motivom trofeja koji se nalazi
unutar kartuša (kartuš - oblikovano polje izvijenih ivica) Desno: sekretar
pravih linija sa geometrijskom intarzijom ukrašen delikatnim aplikama od
pozlaćene bronze. Duž bočnih ivica nalaze se figure klasičnih karijatida.
Gornja fijoka sa frizom dekorisana talasastim volutama od pozlaćene bronze.
Kratke noge četvrtastog preseka takođe dekorisane aplikama od pozlaćene bronze
u obliku malih floralnih girlandi.
Levo: izuzetno raskošan primerak sekretera od panela od
japanskog laka na kome se divno ističu razrađene aplike od pozlaćene bronze u
obliku bogatih floralnih girlandi i venčića. Desno: sekreter obložen furnirom
mahagonija sa delovima od palisandera. Duž bočnih ivica nalaze se stubovi sa
žljebovima a u centralnom delu je pilaster(pilaster – polustub koji je svojom
zadnjom stranom spojen sa podlogom, u arhitekturi sa zidom) takođe sa
žljebovima. Aplike od pozlaćene bronze su u obliku floralnih girlandi sa
mašnama i voluta od lišća akantusa. Kratke čunaste noge obavijene su spiralnim
žljebovima u kombinaciji sa pozlaćenom bronzom. Svi ovi emelemtni doprinose
raskošanom efekatu.
U periodu neoklasicizma uveden je i tip
sekretera koji je počivao na tankim, visokim nogama, gornji deo sa površinom za
pisanje koja se obara mogao je na bočnim stranama da sadrži otvorene police.
Levo: sekreter sa okruglom pločom od Sevr (Sèvres) porcelana. Desno: sekreter od panela od japanskog laka.
Jedan od najpopulranijih tipova pisaćeg stola -„ burea plat cartonnier“, imao je sa jedne
uže strane dodatni visoki element koji se sastojao od fijoka, polica i pregrada
i služio je za čuvanje papira i dokumenata. Ovo je pisaći sto ravnih linija,
izuzetno uravnotežen i pomalo strog. Dekorisan je geometrijskom intrazijom i
oplemenjen je diskretnim aplikama od pozlaćene bronze. Površina za pisanje
obložena je smeđom marokanskom kožom.
|
Ženski pisaći stolovi su manjih dimenzija, posebno su lepo
izrađeni uz korišćenje skupocenih materijala, tako da često više izgledaju kao
komad nakita nego kao komad nameštaja. Ovi stočići su često obloženi pločicama
od Sevr porcelana. Ovaj tip pisaćeg stola zove se „bonhuer du jour“, i može imati i ulogu toaletnog stočića. Njegova
površina je podeljena na tri dela od kojih se centralni deo podiže
transformišući se u ogledalo. Takođe je zastupljen i oblik damskog pisaćeg
stola koji na gornjoj ploči ima uži deo sa malim vratima (koja skrivaju
pregrade) ili sa tri male fijoke.
U upotrebi je i
čitav niz malih stolova, kao što je okrugli sto sa tri podupirača – „gueridon“, okrugli sto sa jednim
centralnim podupiračem za odlaganje sitnica kao što su burmutice i bočice za
mirišljavim solima, stolovi u obliku bubrega koji su služili za obedovanje
jedne osobe, i noćni stočići.
Damski
pisaći sto –„ bonheur du jour“, obložen pločicama od Sevr porcelana, oličenje
ljupkosti. Rad majstora za izradu furniranog nameštaja Martina Karlina.
Još jedan tip ženskog pisaćeg stola koji je istovremeno
bio i toaletni sto, jer je sadržavao panel koji, kada se podigne, postaje
ogledalo. Ovakvi stolovi su sadržavali veći broj malih pregrada u kojima su se
držali predmeti za toaletu i pribor sa pisanje. Levo: pisaći – toaletni sto
vitkih nogu, dekorisan geometrijskom intarzijom i svedenim aplikama od
pozlaćene bronze. Desno: pisaći – toaletni čuvenog majstora za izradu nameštaja
Davida Ronetgena (David Roentgen). Izrađen je od mahagonija. Zbog svoje jednostavnosti i svedenih aplika od
pozlaćene bronze deluje veoma elegantno iako pomalo strogo.
|
Levo: okrugli stočić – „gueridon“, sa tri podupirača u
obliku ženskih figura. Desno: pomoćni okrugli stočić za odlaganje sitnica sa mehanizmom
koji omogućava da se transformiše. Sadrži fijoke i pregrade i veoma je
praktičan. Gornja ploča je od Sevr porcelana.
Levo: u upotrebi je bio čitavn niz komada nameštaja malih
dimenzija, jedan od njih je kofčežić na visokim nogama. Ovaj primerak ima blago
izvijene noge u kombinaciji sa gornjim delom ravnih linija što je
karakteristično za period tranzicije između stila Luj XV i Luj XVI. Ormarić i
stočić na kome počiva obloženi su pločicama od Sevr porcelana. Desno: ljupka
mala komoda – pisaći sto čije su površine obložene Sevr porcelanom koji je
oslikan korpama sa bogatim buketima raznobojnog cveća.
Levo: komoda – stočić malih dimenzija i ravnih linija, sa
intarziranom scenom sa seoskim prizorom. Desno: ovalni stočić koji je izradio
David Rentgen, savršenih proporcija, dekorisan nežnom floralnom intarzijom.
|
Mahagoni je,
zbog živopisnih šara i otmenog izgleda zagasto crvenkaste boje bio omiljeno
drvo za izradu nameštaja. Moda korišćenja ovog egzotičnog drveta poticala je iz
Engleske. Pored toga, u upotrebi su bile i druge skupocene i egzotične vrste
drveta poput abonosa i palisandera. Nameštaj od pozlaćenog i lakiranog drveta
izrađivao se od jeftinijih domaćih vrsta drveta.
Izuzetan primerak konzole u obliku polumeseca, u
kombinaciji belo lakiranog drveta i pozlate, sa centralnim motivom urne iz koje
izlaze dve folijažne polu – girlande na poprečnim prečagama između okruglih
nogu dekorisanih žljebovima. Friz je dekorisan Vitruvijevim volutama i
folijažnim motivima. Prisutna su i mala četvtasta polja sa motivom bele rade.
Konzole su se tradicionalno izrađivale od rezbarenog i
pozlaćenog drveta i tako je bilo i u periodu neoklasicizma. Ovaj tip nameštaja
izuzetne raskoši i sjaja bio je neizostavno prisutan u svakom reprezentativnom
enterijeru i uvek je iznad konzole bilo postvaljeno veliko ogledalo čiji je
rezbareni okvir preuziamo dekorativne motive sa konzole. Konzola sa slike ima
perforirani friz od folijažnih i floralnih voluta. Prednje noge su u obliku
balustera sa žljebovima a zadnje su izvijene u gornjem delu i završavaju se
spiralnim zavijutkom. Noge su spojene horizontalnim elementom sa centralnim
motivom urne u kojoj se nalazi buket cveća dok sa leve, desne i centralne
strane padaju bogate girlande. Zaista izuzetna primer konzole u stilu Luj XVI.
No comments:
Post a Comment