Neoklasicizam –
Luj XVI
Stil
neoklasicizam se vezuje za period vladavine kralja Luja XVI (1774 – 1792), i
ovaj stil nosi njegovo ime, mada, paradoksalno, kralj Luj XVI uopšte nije bio
zainteresovan za umetnost. Interesantno je da ni kraljica Marija Antoaneta, za
razliku od žena bliskih kralju u prethodnom periodu rokokoa, nije mnogo uticala
na razvoj dekorativnih umetnosti. Još tokom vladavine kralja Luja XV javlja se
interesovanje za antičku umetnost, a među prvima koji su već tokom 1760-ih bili
zainteresovani za nove ideje bila je ljubavnica kralja Luja XV, Madam de
Pompadur (Madame de
Pompadour). U tom periodu bio je popularan tzv. „grčki stil“.
Oživljavanje antike u drugoj polovini 18
veka bilo je više naučno nego što je to bio slučaj sa ranijim oživljavanjima
antičkih stilova, zato što su osnivači neoklasicizma bili vođeni idejama
prosvetiteljstva. Mnogi elementi su zaista u potpunosti bili preuzeti sa
antičkih spomenika, i to uglavnom po ugledu na gravire, ali su bili prilagođeni
modi, zadržavajući osobeni duh lakoće i ljupkosti kojima odiše čitav18 vek. Ipak,
preovladavalo je mišljenje da umetnost Grčke i Rima, sa svojim isticanjem reda,
ravnoteže, simetrije, pravih linija i svedenosti, predstavlja ideal kome bi
trebalo težiti.
Gore: Kraljica Marija Antoaneta za pisaćim stolom. Dole:
Princeza de Lambel (družbenica kraljice Marije Antoanete) za pisaćim stolom.
Iako Marija Antoaneta nije direktno učestvovala u kreiranju novog stila kao što
je to bio slučaj sa madam de Pompadur u prethodnom periodu, ona je pomno
pratila modne trendove, i enterijrei njenih privatnih odaja i zvaničnih
prostorija bili su uređeni u neoklasičnom stilu, sa komadima nameštaja koji
spadaju među najlepše kreacije tadašnjih najvećih majstora za izradu nameštaja.
Slike Žaka Luja Davida, gore: David i Helena, dole:
Sapfo i Pan. Veliki slikari neoklasicizma poput Davida uticali su na primenjene
umetnosti, a sam David je dizajnirao nekoliko modela namešaja. Dizajneri
enterijera su nastojali da na svoje ambijente prenesu uzvišenu atmosferu sa
slika na kojima su bile prikazane antičke mitološke i istorijske scene.
O prelaznom periodu između stila Luj XV i Luj XVI može se
govoriti kao o periodu tranzicije, kada opstaju karakteristike prethodnog stila
kao što su izvijene kabriole noge u kombinaciji sa ravnim linijama gornjeg dela
nameštaja. U ovom periodu na forme u stilu rokoko izvijenih kontura aplicirana
je dekoracija inspirsana antičkom umetnoašću. Ipak, stil Luj XV i Luj XVI
poseduju dosta zajedničkih osbina, kao što je opšti utisak raskošnih ali
ljupkih enterijera u kojima preovlađuju kombinacije pastelnih boja sa obilnim korišćenjem
pozlate, koji je karakterističan za oba stila. Omiljene su nežne, pastelne
nijanse, a u dekorativnim šemama preovlađuju kombinacije bele i žute, svetlo
zelene i bele, i ružičaste i bele boje, pri čemu je pozlata uvek prisutna
znatno doprinoseći opštem utisku raskoši i sjaja. Zidovi su bili dekorisani
groteskama sa tananim ljudskim i životinjskim figurama koje su izvirale iz voluta
od lišća akantusa. Ova vrsta slikane zidne dekoracije koja vodi poreklo iz
starog Rima bila je oživljena još u doba renesanse a ponovo postaje popularna u
periodu neoklasicizma.
Francuska se još u 17 veku, u doba vladavine
Luja XIV, nametnula kao arbitar mode u čitavoj Evropi. Ova uloga joj pripada i
tokom čitavog 18 veka. Vladari sa ostalih evropskih dvorova su s pažnjom
pratili razvoje u Parizu, i sa entuzijazmom prihvatali sve modne trendove koje
je diktirala francuska prestonica. Kolekcije francuskih poznavaoca umetnosti
koje su zbog bankrota ili smtri vlasnika postale dostupne na tržištu, bile su
predmet žarke želje svih evropskih kraljeva i aristokrata, a među njima se
ističe ruska carica Katarina Velika čija je zbirka predmeta koje je nabavila u
Parizu postala osnova bogate muzejske postavke u Ermitažu.
Najvažniji podsticaj razvoju neoklasicizma
bila su fascinantna otkrića drevnih gradova Pompeji i Herkulanum koji su bili
zatrpani lavom pri erupciji vulkana Vezuva (79. godine) i zato ostali očuvani.
Herkulanum je 1738. godine otkrio španski inžinjer Roke Joakin Alkubre (Rocque Joaquin de Alcubierre). On
je izdao delo „Antikviteti Herkulanuma“ koje će izvršiti snažan uticaj na
umetnike i dizajnere neoklaisiczma. Iako su ruševine Pompeja bile ranije
otkrivene, prva ozbiljna iskopavanja preduzeta su 1748. godine. U Pompejima su
pored komada nameštaja i drugih predmeta otkrivene zadivljujuće freske kojima
su bili dekorisani zidovi odaja. Ova otkrića su bila reprodukovana na gravirama
koje su se štampale u velikom broju primeraka i koje su cirkulisale čitavom
Evropom. Na taj način su antički motivi postajali dostupni umetnicima i
dizajnerima koji su kreirali neoklasični stil. Najznačajnija i najuticajnija
među ovim publikacijama bila su dela Đovanija Batiste Piranezija (Giovanni Battista Piranesi) (1720 – 1778): „Različiti načini ukrašavanja kamina i
svih drugih delova građevina“ (Diverse
maniere d´adornare i camini ed ogni altra parte degli edifici) iz 1769.
godine i „Vaze, svećnjaci, kipovi, sarkofazi, tripodi, lampe i antički ukrasi“ (Vasi, candelabri, cippi, sarcophagi,
tripodi, lucerne ed ornamenti antichi) iz 1768 - 1778.
Interesovanje za antičku umetnost je podstaklo
udaljavanje od ljupkosti, frivolnosti i sladunjavosti stila rokoko. Antička
grčka i rimska umetnost postala je uzor i ideal kome je trebalo težiti u
kreiranju elegantnog ali i raskošnog stila dostojnog kraljevskih rezidencija.
Tako se već polovinom 18 veka javljaju naznake nastanka stila koji će 1884.
godine istoričari umetnosti nazvati neoklasicizam. Sada glavni princip
dekorativnih umetnosti postaje savršena simetrija, preovlađuju prave linije i
ravne površine, i uvodi se čitav niz novih dekorativnih motiva koji su
inspirisani antičkom umetnošću.
Gore: deo enterijera u beloj i
žutoj boji. Zidovi su dekorisani plitkim bareljefima od štuka (vrsta gipsa) sa
grotesknim motivima, koji se nalaze unutar izduženih pravougaonih okvira.
Velika ogledala su neizostavni deo reprezentativnih prostorija. Dole: deo enterijera u svetlo plavoj i beloj
boji. Zidovi su oslikani pejsažima i folijažnim i floralnim groteskama bele
boje na golubije plavoj pozadini unutar pravougaonih okvira. U oba enterijera
kombinacija dve svetle boje dopunjena je akcentima u pozlati koja je bila
neizostavna u svakoj dekorativnoj šemi. Pastelne nijanse i bela boja bile su
omiljene u enterijerima u neoklasičnom stilu.
Gore: mala odaja intimne atmosfere oslikana groteskama u
žutim i oker tonovima na svetlo zelenoj pozadini. Dole: salon u Versaju čija
dekorativna šema obuhvata zelenu i belu boju kao i obaveznu pozlatu, u ovom
slučaju to su zlatni groteskni motivi na beloj pozadini kojima su ukrašeni
zidovi. Ogledala velikih dimenzija čine da prostorija deluje još veća i
grandioznija.
Gore: privatna odaja Marije Antoanete u palati Mali
Trijanon (Petit Trianon), nežne cvetne tkanine savršeno se slažu sa svetlo zelenim
zidovima koji su ukrašeni belom štuko (gipsanom) dekoracijom, pozlaćeno
ogledalo, zidni svećnjaci i veštački buketi u porcelanskim vazama doprinose
elegantnoj raskoši ovog ambijenta. Dole: veliki salon u neoklasičnom stilu
(Muzej Nisim de Kamondo Parizu). Zidovi krem bele boje sa zlatnim okvirima i
grotesknom dekoracijom, crvene zavese od damasta sa zlatnim šarama i fotelje i
sofa tapacirane tkaninom sa cvetnim girlandama čine ovaj enterijer izuzetnim
primerom kraljevskog stila. Komode i stočić su dekorisani pločicama od Vedžvud (Wedgwood) keramike.
Raskošni enterijer u kombinaciji bele boje i pozlate. Zidovi
su dekorisani zlatnim pilasterima sa žljebovima, pravougaonim okvirima i
diskretnim groteskama. Pozlaćena konzola od rezbarenog drveta sa bogatim
folijažnim girlandama, centralnim medaljonom i cvetnim aranžmanom između nogu.
Enterijer upotpunjuju detalji kao što su kaminski sat i višekraki zidni
svećnjaci od pozlaćene bronze. Veliko ogledalo reflektuje sjaj i raskoš ove
reprezentativne odaje.
No comments:
Post a Comment