Pietro Pifeti
Stil rokoko se brzo proširio u čitavoj Evropi razvijajući
svoje regionalne osobenosti na teritoriji Nemačke, Italije, Velike Britanije, Španije,
Portugala, nizozemskih zemalja, Skandinavije, Poljske i Rusije. Arhitektura i
enterijer kraljevskih dvorova, palata aristorkatije i domova imućnih građana u
Veneciji, Parmi, Torinu, Rimu, Drezdenu, Berlinu, Beču, Petrogradu i drugim
gradovima su bili odgovor na pariski stil koji je prihvaćen sa velikim
entuzijazmom. I ostali evropski centri su imali vrhunske zanatlije a nije bilo
neuobičajeno da majstori putuju stičući znanja u drugim gradovima i zemljama.
Enterijer male lovačke
palate Stupinjini (Palazzino Stupignini) kod Torina, jedna od mnogobrojnih
evropskih palata u rokoko stilu.
Jedan od takvih majstora je Pietro Pifeti (Pietro Piffetti) (1701 – 1777) iz Torina
koji se smatra najvećim italijanski majstorom za izradu nameštaja u XVIII veku.
Njegova dela se mogu meriti sa umetnošću skulptora i slikara iz tog perioda. O
njegovom životu je malo poznato ali se zna da je mladost proveo u Rimu gde je
naučio umetnost intarzije od Francuza Piera Danoa koji je bio majstor za
intarzije trompe l’oeil (realistično
prikazani motivi koji daju optičku iluziju da su u tri dimenzije). Iako je
radio u stilu rokoko na njegovim ekstravagantnim komadima je uočljiv uticaj
raskošnog i monumentalnog rimskog baroka. Pifeti je najveći deo života proveo u
Torinu gde je bio dvorski majstor za izradu nameštaja. Tu je izrađivao za
porodicu Savoja namešaj za kraljevsku palatu (Palazzo Reale) i malu palatu Stupinjini (Palazzino Stupignini). Raspon njegovih oblika je širok i obuhvata
monumentalne tabernakle, elegantne komode, fine stočiće i kovčežiće, a svi ovi
predmeti su virtuozno izrađeni korišćenjem najskupocenijih materijala, kao što
su egzotične vrste drveta, slonovača, sedef, oklop kornjače i pozlaćena bronza.
Njegova osobenost su bile razrađene i maštovite intarzije od gravirane
slonovače minuciozno izvedene sa mnoštvom likova u detaljno prikazanom
okruženju. Motive koji su obuhvatali antičke legende i scene iz lova preuzimao
je sa gravira, pri čemu ih je adaptirao i kombinovao na originalan način kako
bi odgovarale njegovoj dekorativnoj šemi. Ove scene su često unutar kartuša, i
uokvirene su volutama, rokaile motivima, cvetnim girlandama i trakama takođe
izrađenim od slonovače. Njegov najpoznatiji komad je tabernakl iz 1738 koji
spada među najneobičnije i najlepše primere nameštaja iz XVIII veka. Donji deo
tabernakla čini komoda konkavnih strana sa stopama u obliku pozlaćenih figura
krilatih himera. Iznad se nalazi ogledalo i visoki dvokrilni orman izvijenih
ivica. Na vrhu zabata je pozlaćena figura krilatog heruvima a sa bočnih strana
su pozlaćene ženske biste. Komad je bio poručen povodom venčanja tako da
složena ikonogrfija njegove dekoracije, preuzeta sa gravira iz XVI i XVII veka,
odgovara muško-ženskom principu. Na unutrašnjoj strani vrata su prikazani Sunce
i Mesec, a spoljnu dekoraciju čine scena venčanja pred statuom Apolona i scena
sa usnulom Dijanom okruženom ninfama i lovačkim pisma. Tu su i kupidoni i
ženske figure personifikacije kontinenata Evrope, Afrike, Azije i Amerike sa
svojim obeležjima. Jedna od njegovih specijalnosti su bili i stolovi koji su
imali gornju ploču intarziranu raskošnim cvetnim aranžmanima u toplim tonovima
drveta sa realistično prikazanim kartama za igru od slonovače u stilu trompe l’oeil.
No comments:
Post a Comment