Majsen dobija konkurenciju - francuski Sevr
Poznato je da je ljubavnica Luja XV, Madam de Pompadur jako volela ukrase od
porcelana i pozlaćene bronze a pod njenim uticajem kralj je počeo da ulaže
značajna sredstva u kraljevsku farbiku porcelana Vinsen (Vincennes), koja se kada je premeštena bliže dvoru u Versaju naziva
Sevr (Sèvres). Prvi proizvodi
manufakture Vinsen su bili porcelanski cvetovi koji su se stavljali na drške od
pozlaćene bronze i od kojih su se pravili raskošni cvetni aranžmani za vaze od
kineskog i japanskog porcelana. Ovi buketi su se čak parfimisali zamenjujući
prirodno cveće u sobi.
Kraljevska
manfaktura se brzo razvijala uvodeći nove oblike i unapređujući tehnike
dekoracije. Kada je bila na vrhuncu u njoj su nastajali neki od najlepših
predmeta od porcelana u čitavj Evropi u XVIII veku. Monopol fabrike na lokalnom
tržištu je bio osiguran time što je samo kraljevska fabrika imala pravo da
proizvodi pojedine oblike kao i kraljevom zabranom drugim fabrikama da koriste
pozlatu. Pošto je Sevr bio kraljevska fabrika usvojila je podglazurnu plavu
oznaku u obliku dva isprepletana slova „L“, zajedno sa serijom slova koja su
označavala godine od 1753 do 1792. Ova oznaka je često bila falsifikovana.
Od velikog značaja za ranu proizvodnju je
bio slikar Bušer koji je lično izradio nacrte za seriju figura od neglaziranog
belog porcelana - biskvita, koje su bile specijalnost ove fabrike. Fabrika se
posebno isticala kvalitetom slikane dekoracije i pozlate na malim servisima za
čaj i kafu za dve osobe i na šoljicama i tanjirićima. Motivi poput pejsaža,
cveća, ptica i pastoralnih scena su bili naslikani u evropskom maniru unutar
malih, centralnih polja (kartuša). Sevr je prvi razvio bogate boje pozadine od
kojih je najčuvenija tamno plava (bleu
lapis) koja se izvanredno slagala sa sjajnom pozlatom i ta kombinacija će
postati sinonim za Sevrov porcelan. Uskoro se uvode i druge boje: tirkizno -
plava (blue celeste), roze, zelena i
žuta.
Pošto su njeni proizvodi bili namenjeni samo elitnoj
klijenteli dizajneri su osmislili čitav niz ekstravagantnih predmeta a među
najraskošnijim i najneobičnijim oblicima manufakture Sevr bile su posude za
spaljivanje parfema (pot-pourri). To su bile vaze sa
poklopcem koji je imao perforirane otvore kroz koje je izlazio miris. Pot-pourri posude su bile
najrazličitijih oblika, od urne i vaze sa drškama, preko okrugle ili valjkaste
činije do oblika fontane, a najrazrađenija
i najoriginalnija je bila forma broda (pot-pourri
a vaisseau ili en navire) koja je
bila namenjena samo kralju i njemu bliskim pripadnicima aristokratije.
Vaze su se
izrađivale u garniturama od tri do pet komada, a ovi setovi su mogli da
obuhvataju i svećnjake i satove. One su bile najrazličitijih oblika a među
najneobičnije spadaju vaze sa drškama u
obliku ušiju – vase a oreilles i vaze
sa dve glave slona na stranama – vase a
tête d’elephant kod kojih su surle slonova bile svećnjaci. Ove vaze su jedna
od bizarnih interpretacija egzotičnog orijentalnog sveta.
Trend je bio da se srebrno posuđe sa trpeza imućnih zameni
porcelanskim i kralj Luj XV je često kao diplomatske poklone značajnim
ličnostima darivao raskošne servise iz svoje fabrike. Za oblike posuda su
služili modeli od srebra a njihova dekoracija je često bila naturalistična.
Karakteristične su činije za supu, povrće i glavna jela od mesa sa drškom
poklopca modelovanom u obliku povrća ili životinje, koja se odnosila na hranu
koja se služila u posudi.
Iako je proizvodio porcelan od meke paste Sevr se po kvalitetu, originalnosti i raskoši svojih predmeta takmičio sa Majsenom izazivajući zavist mnogih evropskih proizvođača kao i žudnju i divljenje imućne manjine kojoj je bio dostupan.
No comments:
Post a Comment