Nekoliko
značajnih imena
Šarl Kresen
U Parizu je
bio aktivan veliki broj majstora za izradu nameštaja. Najprestižniji među njima
su radili za elitnu klijentelu i posedovali su odlično organizovane radionice.
Kralj je imao i svoje lične radionice Gobelin u kojima su se izrađivali
najfiniji dekorativni predmeti, pre svega tapiserije i nameštaj za potrebe
dvora. Radionice u Gobelinu su zapošljavale ogroman broj dizajnera i zanatlija
od kojih su najtalentovaniji imali položaj dvorskih majstora. Oni su bili
kreatori novog stila.
Šarl Kresen (Charles Cressent) (1665 – 1768) je bio najbrilijantiji majstor za
izradu nameštaja prve polovine XVIII veka. Poticao iz porodice skulptora i
majstora za izradu nameštaja i bio je učenik čuvenog majstora za izradu
nameštaja kralja Luja XIV, Šarla Andre Bula. Kao skulptor se specijalizovao za
izradu predmeta od livene pozlaćene bronze. Na svom nameštaju je kombinovao
umeće skulptora i majstora za izradu nameštaja kreirajući raskošne i
veličanstvene komade vrhunske izrade sa savršenom harmonijom između oblika,
furnira i aplika od pozlaćene bronze. Bio je dvorski majstor za izradu
nameštaja regenta vojvode od Orleana i brzo je stekao prestižnu klijentelu
uključujući kralja Luja XV, kralja Portugala i elektora Bavarije. On je uticao
na nastajanje novog oblika komode zaobljenih strana, izvijenih ivica i vitkih
nogu. Koristio je egzotične vrste drveta (atlasno drvo – bois de satiné, ljubičasto drvo - bois de violette i palisander) i geometrijsku marketeriju jer se su
se na takvoj podlozi najbolje isticale prelepe aplike od pozlaćene bronze koje
su bile najprepoznatljivija karakteristika njegovog nameštaja. Aplike su bile u
obliku trofeja, maski, grupa dece, folijažnih i floralnih motiva, cvetnih
girlandi, bršljena, egzotičnih životnjia, kartuša, rokaile motiva i espanjoleta
(espagnolette – španske devojke) a
mnogi od ovih motiva su bili preuzeti od Vatoa. Težeći savršenstvu Kresen je
bronzane aplike izlivao u svojoj radionici prilagođavajući njihove oblike određenim
komadima nameštaja. To je bilo protivno esnafskim zakonima jer je postojao
poseban esnaf livaca bronzanih aplika. Zbog toga je Kresen imao problema sa
zakonom i finansijskih poteškoća pa je bio primoran da veliki deo svog
nameštaja proda na aukcijama. To je doprinelo postojanju obimne pisane
dokumentacije o njegovom delu jer su ove prodajne aukcije bile propraćene
detaljnim katalozima. S druge strane njegov rad je teško identifikovati jer je
obaveza označavanja nameštaja imenom majstora ili radionice bila uvedena
kasnije tako da su svi Kresenovi komadi neoznačeni.
No comments:
Post a Comment