Usvajanje i
prilagođavanje tehnika sa Dalekog Istoka - lakiran nameštaj
Pored
porcelana u luksuznu robu sa Dalekog Istoka je spadao japanski lak. To je bila zahtevna
tehnika koja je podrazumevala mukotrpno nanošenje desetina slojeva laka
prirodnog porekla na površinu od drveta, kože ili papira. Svaki sloj se
polirao, a ponekad su slojevi laka bili tako debeli da su se mogli rezbariti.
Lakirani predmeti su najčešće bili crne i crvene boje, sa oslikanom pozlaćenom
dekoracijom. U Evropu se uvozio orijentalni lakirani nameštaj a i lokalni
majstori su inkorporirali lakirane panele sa kineskog nameštaja u svoje komade.
Kako bi pomodan lakirani nameštaj postao dostupniji uskoro je u Evropi izmišljena
tehnika koja je imitirala originalni japanski lak, to je bla lacca povera, koju su usavršile
venecijanske zanatlije, ili lak braće Martin, koji prvi put korišćen u Parizu. Za
ovu tehniku je korišćen šelak koji je takođe nanošen u više slojeva na površinu
od drveta, pri čemu se svaki sloj nakon dugotrajnog sušenja polirao. Pored
crvene i crne boje ovaj evropski lak je mogao biti i svetlo plave, zelene, žute
i bele boje, a ove svetlije nijanse su bile idealna podloga za polihromnu slikanu
dekoraciju. Najčešće teme oslikane dekoracije kod ovog tipa nameštaja su bile
maštovite činozerije i ljupki motivi cveća u evropskom maniru. Lakiranje i slikanje činozerija su se
primenjivali na najrazličitijim tipovima nameštaja, ali su najbolje dolazili do
izražaja kod tabernakla koji je bio najveći komad nameštaja u rokoko enterijeru.
On se sastoji iz donjeg dela sa najčešće tri fijoke ili dvoja vrata, iznad kog
se nalazi kosa površina za pisanje koja se obara otkrivajući niz malih fijoka i
pregrada za papire, dokumenta i pribor za pisanje. Iznad se nalazio orman za
knjige sa dvokrilnim vratima ili sa samo jednim vratima, koji je bio natkriljen
izlomljenim, zaobljenim ili na drugi način oblikovanim zabatom. Kod lakiranih
modela vrata su obično od drveta, ali ona mogu imati i umetnuta ogledala ili
staklo. Primerci koji su imali staklena vrata su služili za izlaganje posuđa od
porcelana ili majolike. Na ovako velikom komadu nameštaja umetnik je mogao da
izrazi svoju maštu na najbolji način, slikajući fantastične kineske pejsaže, arhitekturu,
likove i svet prirode ili cvetne motive. Na fijokama, bočnim stranama, površini
za pisanje, vratima i zabatu bilo je prikazano mnoštvo imaginarnih scena iz
orijentalnog života, a kada bi se spustila površina za pisanje i otvorila vrata
ormana ovaj spektakl se nastavljao jer je i čitava unutrašnjost tabernakla bila
oslikana, često još detaljnije i bogatije od njegove spoljašnjosti. Pored crne
i crvene boje ovakav nameštaj je mogao biti i svetlo plave i bele boje na
kojima je bilo moguće postići znatno veću polihromiju tako da ovi komadi zaista
zapanjuju svojom maštovitošću i lepotom.
Tri primera tabernakla. Levo:
originalni crni japanski lak. Sredina: francuski crveni lak braće Martin. Desno:
venecijanski svetlo žuti lak – lacca
povera.
Levo: crna lakirana komoda
sa polihromno oslikanim činozerijama. Desno: bela lakirana komoda sa pozlaćenom
dekoracijom i sa rezbarenim pozlaćenim ženskim figurama na uglovima i rokaile
motivima ispod donje ivice.
Levo: lakirana komoda u crnoj boji bogato oslikana
orijentalnim cvećem. Desno: lakirana komoda u crvenoj boji oslikana kineskim
figurama i arhitekturom. Na oba primerka je korišćen lak braće Martin.
Prelepa lakirana komoda u
svetlo plavoj i beloj boji sa oslikanim motivima cveća i pauna.
No comments:
Post a Comment