Rokoko –
ljubak, ženstven i kitnjast stil nove epohe
Francuska se
kao arbitar mode nametnula čitavoj Evropi već polovinom XVII veka u doba
vladavine Luja XIV – Kralja Sunca (vladao 1643 – 1715), preuzevši tu ulogu od
Italije. Za tu epohu se vezuje stil barok koji je bio monumentalan,
veličanstven i formalan i potpuno je odgvarao težnjama monarha apsolutiste Luja
XIV. Nakon njegove smrti 1715 život na francuskom dvoru se promenio, postajući
manje formalan a više frivolan, što je uslovilo i nastanak novog stila. Prelazni
stil između baroka i rokokoa je bio rižens i vezuje se za period vladavine
regenta Princa od Orleana (Philippe
D’Orléans) (vladao 1717 – 1724). Stil Luj XV koji se poklapa sa dugotrajnom
vladavinom Luja XV (1724 – 1774) je stil rokoko.
Termin rokoko potiče od francuske reči roccaile a odnosi se na dekoraciju malih
pećina - grota u vrtovima francuskih palata čiji su zidovi bili obloženi
kamenčićima i malim školjkama. Sam motiv školjke se često javlja na predmetima
od porcelana, srebra i metala kao i na nameštaju iz XVIII veka.
Glavne odlike novog stila su asimetrija, izvijena
linija i obilje floralnih i folijažnih motiva i voluta u obliku slova „S“ i C“,
kao i sveprisutni motivi školjke i kartuša, a ove karakteristike postaju
najekstravagantnije u periodu vladavine Luja XV. Pored toga što su raskošni,
enterijeri su ljupki i ženstveni, maštoviti i egzotični. Vijugava linija
prožima sve elemente enterijera od štuko dekoracije i zidnih panela, preko
nameštaja, ukrasnih predmeta od porcelana i metala do najmanjih upotrebnih
predmeta. Omiljena dekorativna tema je cveće koje se nalazi svuda, to mogu biti
grančice za pupoljcima, raštrkani buketići, korpe prepune najrazličitijeg cveća
ili bogate cvetne girlande. Dekorativni motivi su lišeni simboličnog značenja i
njihova jedina uloga je da izazovu prijatan estetski doživljaj.
XVIII vek je bio era prosvetiteljstva čije
su glavne ideje bile radoznalost i udobnost. On je iznedrio ličnosti kao što su
Volter, Ruso i Molijer, ali i čuveni zavodnik Kazanova. Dolazi do razvoja
filozofske misli u novom pravcu i otvaraju se novi horiznoti ljudske misli. To
se odrazilo i na umetnost koja postaje slobodnija. Javlja se veliko
interesovanje za egzotične i prekookeanske zemlje, kao i za proučavanje prirode
a nova saznanja se odražavaju i na sve dekorativne umetnosti. Svet pirode je
bio neiscrpini izvor inspiracije lepim i dekorativnim umetnostima. Filozof Ruso
je pozivao na povratak osećanjima i spontanosti, srećnom životu koji je vođen
instinktima. Nikada društvo nije bilo toliko bezbrižno kao u doba rokokoa. Aristokratija
je bila arogantna, cenile su se vrline ali su se upražnjavali porci. Želja za
komforom i intimnom atmosferom dovodi do kreiranja ljupkih predmeta i šarmantnog
enterijera. Svi upotrebni predmeti morali su biti i lepi. Kralj Luj XV je bio
veći osvajač ženskih srca nego teritorija i na njegovom dvoru žena dobija
značajniju ulogu nego ikada do tad. Sveprisutne izvijene linije podsećaju na
obline ženskog tela, a novi, treperavi stil je pravo oličenje ženstvenosti.
Pozorište i muzika takođe puno doprinose širenju novog stila.
Desno: Bušerov Portret Madam
de Pompadur, ljubavnice Luja XV, koja je bila među najuticajnijim ličnostima
svoje epohe i velika inspiracija umetnicima i dizajnerima. Levo: njena spavaća
soba u Versaju se odlikuje intimnom atmosferom koja je bila veoma važna u
rokoko enterijerima.
No comments:
Post a Comment