Nova umetnost
nasuprot istorijskih stilova
Art nuovo je stil u
umetnosti koji se pojavio pred kraj XIX veka, kao reakcija protiv istoricizma,
odnosno obnavljanja stilova iz prošlosti, što je bila opšta tendencija tokom
XIX veka. Snažna kreativna energija inovativnih, mladih umetnika se odrazila na
sve umetnosti, od slikasrtva i arhitekture preko primenjenih umetnosti koje su
obuhvatale izradu predmeta od stakla, metala i keramike, kao i nameštaja i
nakita, do grafičkog dizajna, tekstila i mode. Stil art nuovo je bujao sa
svojim vijugavim linijama, senzualnim ženskim figurama obavijenim prozračnim
tkaninama, motivima preuzetim iz sveta flore i faune i sa prozračnim, suptilnim
bojama, u čitavoj Evropi, ali je ovaj polet bio kratkog daha. Već oko 1910
godine dolazi do opadanja stila art nuovo, i on je kritikovan kao previše
kitnjast i čisto dekorativni stil koji je funkciju predmeta stavljao u drugi
plan. Ipak neosporna je činjenica da je stil art nuovo zapravo temelj moderne
umetnosti XX veka, odnosno početak modernizma.
Stil art nuovo sa svoja tri glavna izvora
inspiracije: svet prirode, ženska figura i japanska umetnost, veoma je prepoznatljiv
i univerzalan, ali ipak je u različitim zemljama razvio i svoje specifične
odlike. Ovaj razvoj se kreće u dva pravca: u Francuskoj i Italiji to je
raskošan stil sa mnoštvom vijugavih linija, živopisnog cveća, ženskih figura
inspirisanih teatrom i literaturom i tananim, sveprisutnim motivima
vilinkonjica, dok je u Nemačkoj i Austriji to više geometrijski stil kod kog su
takođe prisutni ovi motivi ali su oni stilizovani, često dvodimenzionalni sa
naglašenim konturama, prisutne su i ravne linije a opšti utisak je još
radikalniji raskid sa prošlošću i oličenje duha modernog doba. Shodno tome i
nova umetnost ima različite nazive: Art Nouvo u Francuskoj, Liberti u Italiji,
Moderna u Španiji, Jugendstil u Nemačkoj i Secesija u Austriji.
U Evropi je od 1840 do 1880 bio opšte
prihvaćen trend obnavljanja stilova iz prošlosti, tako da su se tada smenjivali
stilovi poznati kao: neogotika, neorenesansa, neobarok i neorokoko. Ovi stilovi
su često i koegzistirali, tako da je bilo uobičajeno da svaka odaja u kući bude
uređena u drugom stilu, na primer: trpezarija u renesansnom, radni kabinet i
biblioteka u gotičkom a spavaća soba u rokoko stilu. Šta više dolazi i do
kombinovanja elemenata iz različitih stilova na istom predmetu, što je pojava
poznata kao eklekticizam. Tako su nastajali kitnjasti i raskošni predmeti,
često bizarni, lišeni elegancije i originalnosti.
Umetnici art nuova su bili protiv pozivanja na istorijske stilove i korišćenja poznatih elemenata i motiva koji su pri tom bili odvojeni od svog originalnog konteksta. Oni su se zalagali za pronalaženje inspiracije direktno u prirodi, i sa gotovo naučnim pristupom su posmatrali i reprodukovali biljni i životinjski svet. Osim toga, nasuprot dotadašnjem eklekticizmu, zahtevali su apsolutno stilsko jedinstvo: arhitektura i enterijer, nameštaj i ukrasni predmeti, knjige na polici i nakit koji je krasio žensku toaletu su bili u potpunoj međusobnoj harmoniji koju je uspostavio novi stil.
No comments:
Post a Comment