Nansi – nacionalna
osećanja daju polet umetnosti
Pariz
je bio kulturna i intelektualna prestonica, sa operom, pozorištima i kafeima u
kojima je zabava sa zanosnim igračicama koje su igrale kan – kan trajala do
duboko u noć dok se točio šampanjac i ispijao apsint. U ulicama u centu grada
nizale su se umetničke galerije, u aukcijskoj kući Druo održavale su se
licitacije umetnina. U Parizu su se redovno organizovale izložbe od kojih su
najspektakularnije bile internacionalne Univerzalne izložbe, koje su osmišljene
u XIX veku kao veliki sajmovi umetnosti i industrije. Visoka buržoazija je
sticala sve veću moć na društveno – političkom planu, dok se aristokratija
povlačila u dekadenciju.
Ipak jedan drugi francuski grad će preuzeti
primat od Pariza, kada je u pitanju umetnost art nuova. To je bio grad u francuskoj
pokrajini Loreni – Nansi. Ako se osvrnemo na istoriju nekadašnje prestonice vojvodstva
Lorene, u XIX veku, videćemo da je francusko pruski rat koji se vodio 1870 –
1871 godine uticao na razvoj ovog grada. Posledica ratnog sukoba u kome su
Prusi izvojevali pobedu bila je pripajanje velikog dela Alzasa i manjeg dela
Lorene novonastaloj ujedinjenoj nemačkoj državi. Veliki broj francuskih
porodica je emigrirao iz pripojenih oblasti i tokom narednih 30 godine broj
stanovnika u Nansiju se udvostručio. Među izbeglicama bili su i mnogi
talentovani umetnici i vešte zanatlije, a ovaj priliv stanovništva je doveo do
značajnog intelektualnog, umetničkog i ekonomskog procvata u Nansiju. Pored
toga dolazi do buđenja nacionalnog osećenja koje se odrazilo i na kreativnost
umetnika koji su želeli da iskažu ljubav prema domovini usvajanjem i uobličavanjem
lokalnog sveta flore i faune. Nansi je oduvek bio lep grad sa arhitekturom u
rokoko stilu i kapijama od kovanog gvožđa iz istog perioda. Izvijene linije i
asimetrija rokokoa naći će svoj odjek u umetnosti art nuova koja je nastajala u
Nansiju krajem XIX veka.
Emil Gale –
flora i fauna kao apsolutni izvori
inspiracije
Umetnik raskošnog talenta i iskričave
kreativnosti čija su dela sinonim za florani art nuovo stil je Emil Gale (1846
- 1904) iz Nansija. Njegov otac je bio vlasnik fabrike stakla (bavila se
izradom stakla za ogledala) čiju je delatnost kasnije proširio i na izradu
predmeta od keramike. U želji da njegov sin stekne što bolje obrazovanje otac
ga šalje na klasične studije literature i retorike, ali Gale nakon godinu dana
odlazi u Nemačku, u Vajmar, gde se posvetio sticanju znanja iz različitih
oblasti koje su ga zanimale. Pohađao je časove istorije umetnosti, botanike, zoologije
i filozofije, kao i kurseve crtanja i vajanja. Neko vreme je proveo u fabrici
stakla u Maizentalu gde je učio tehnike obrade stakla iskazujući svoj poseban
afinitet prema ovom materijalu. Od 1870 Gale je radio u porodičnoj firmi na
dizajnu predmeta od keramike, da bi vremenom preuzeo i proširio posao
objedinivši fabriku keramike, radionicu za izradu nameštaja i atelje za izradu
predmeta od stakla.
Gale je neko vreme proveo u Londonu i Parizu
gde se u Muzeju Viktorije i Alberta i u Luvru susreo sa starim venecijanskim, islamskim i
dalekoistočnim staklom koje je na njega ostavilo jak utisak. Takođe je puno
putovao po Loreni izučavajući biljni svet svoje pokrajine.
Vaza "A la japonica"
Emil Gale je svakako najčuveniji po svojim kreacijama
od stakla, ali on se bavio i keramikom i izradom nameštaja. Na predmetima od
keramike je često prikazivao životinjski svet. Njegov nameštaj vijugavih
kontura dekorisan marketerijom sa floralnim motivima za koju je koristio desetine
različitih vrsta drveta takođe spada u remek dela art nuovo umetnosti. Svoju
ljubav prema prirodi Gale je izrazio i natpisom koji je postavio na svoju
radionicu za izradu nameštaja: „Moje korenje leži duboko u šumi“.
No comments:
Post a Comment