Ampir
– stil za vojnu elitu
Sitl ampir je izazivao suprotna mišljenja naučnika i kritičara. Neki od
njih su ga osporavali, smatrajući ga previše statičnim, monotonim, mračnim,
zlokobnim, pa čak i „pogrebnim“ stilom. Krajem 19. veka preovladava pozitivno mišljenje
o ovom stilu, i tada se on tumači kao poslednja, vrhunska faza neoklasicizma.
Stil ampir proizilazi iz poslednjeg stila „stog režima“ (fr. Ancien
Régime), neoklasicizma Luja XVI. Međutim između ova
dva stila dogodila se Francuska revolucija (1889 – 1899) i došlo je do suštinske
promene društvenog poretka. Nakon vihora Francuske revolucije usledio je
kratkotrajni period terora kada je prema svedočenjima savremenika pariskim
slivnicima tekla krv. Uspostavljena je republika a tekovine Francuske revolucije
su zahtevale korenite promene ukusa iako se revolucionari nisu ustručavali da
svoje domove opremaju nameštajem opljačkanim iz kraljevskih i plemićkih palata
koji se prodavao na aukcijama u Parizu. Tranziciju između stila Luj XVI i stila
ampir čine direktorijum (Directorie,
oko 1789 – 1804) i konzulat (Consulate,
oko 1799 – 1804) koji su oličenje ukusa novo-uspostavljene republike.
Stil ampir se nadovezuje na neoklasični stil, inspirisan antičkom
umetnošću, uveden još u doba monarhije tokom 1760-ih godina. Uprkos političkim
previranjima i turbulentnim istorijskim događajima vodeći umetnici, dizajneri i
majstori, prilikom kreiranja svojih dela, nisu bili pod velikim uticajem
Francuske revolucije. Oni su davali ustupak novim simbolima vezanim za
Republiku i kasnije za Napoleonovo carstvo, ali su ostali dosledni u težnji ka
vrhunskim estetskim i tehničkim standardima, kao u doba kada su radili za
kraljeve i visoku aristokratiju.
U vreme direktorijuma preovladavali su dekorativni motivi vezani za
revoluciju poput: Prigijinog pehara, bajoneta, hrastovih listova, spojenih
ruku, kokardi i petlića, ali su bili prisutni i motivi preuzeti iz antčke
umetnosti, kao što su: urne, amfore, strele, sirene i grifoni. Klasične, alegorične
ženske figure koje su predstavljale Slavu i Sumrak simbolizovale su novu eru. Za
izradu nameštaja uglavnom su korišćene domaće vrste drveta: brest, orah i bukva,
a samo su najluksuzniji komadi bili izrađeni od mahagonija. Umesto bronze
korišćene su aplike od mesinga ili aplike od rezbarenog drveta bojenog u zeleno
čime je imitirana patinirana bronza. Na nameštaju su preovladavali geometrijski
oblici umekšani veoma blagim krivinama.
Napoleon je 1802 imenovan za doživotnog prvog konzula, i ovaj događaj
označava povratak pompe, ceremonija i dvorskog protokola povezanog sa starim režimom,
i početak sjaja ampira. Za izradu nameštaja se sve više koristi mahagoni na
čijim su se glatkim i sjajnim površinamatople crvenkasto smeđe boje lepo
isticale aplike od pozlaćene bronze u obliku motiva inspirisanih antičkom
umetnošću, kao što su klasične i mitološke figure, labudovi, palmete i rozete.
Fotelja u
stilu direktorijum, oko 1895.
Napoleonovo doba je bilo vreme nove
garniture ljudi, oficira i vojnika koji su ratovali rame uz rame sa Napoleonom
širom sveta. Ova nova elita zahtevala je raskoš sa puno zlata, gizdavu dekoraciju,
motive koji bi asocirali na njihov trijumf i ratničku pompu vojnika koji su
postali bogataši. Tipičan primer je spavaća soba Napoleonove žene Žozefine (Joséphine de Beauharnais, 1763 – 1814) u
Malmezonu (Château de Malmaison,
rezidencija carice Žozefine), koja ima kružni oblik vojničkog šatora.
Spavaća soba carice Žozefine
u Malmezonu. Odaja je u obliku vojničkog šatora sa zidovima obloženim
draperijama, krevet kraj uzglavlja ima velike, raskošne, pozlaćene figure
labudova. Među tipičan nameštaj epohe ampira spadaju i okrugli stalak za lavor
sa tri podupirača i okrugli sto sa podupiračima u obliku tri krilate sfinge i
pločom od višebojnog mermera.
Dekorativne umetnosti su bile prožete
simbolikom vezanom za ratne pohode i trijumfe, poput venaca od lovorovog lišća,
trofeja oružja, tobolaca sa strelama, orlova i krilatih boginja pobede
(Viktorija). Takođe među zastupljenim motivima bili su slovo „N“ i pčele.
Amblem pčele potiče iz V veka i vezuje se za prve francuske vladare. Kao i
drugi ampir motivi on je sada dobio propagandnu ulogu ukazujući na Napoleonovu
vladarsku moć. Jedan od omiljenih motiva, koji je posebno volela carica Žozefina,
bio je labud. On se pojavljuje na rukohvatima stolica, uzglavljima kreveta, ili
kao podupirač malih okruglih stolova. Mogao je biti prirodne, snežno bele boje,
pozlaćen, ili ređe, crne boje.
Soba sa
frizom u Malmezonu, kreirana za caricu Žozefinu. Tu su fotelje sa caričinim
omiljenim dekorativnim motivima – labudovima, tipičan ampir toaletni sto i
okrugli sto sa jednim centralnim podpiračem upotpunjen elementima od pozlaćene
bronze. Duž gornjeg dela zida oslikan je friz sa scenama inspirisanim Starim
Rimom.
Carev
salon u Malmezonu sa portretima carice Žozefine na istaknutom mestu. Duž zida
se nalaze dve konzole sa podupiračima u obliku krilatih sfingi, a na njima su
oslikane vaze u obliku urni. Karakterističan za ampir stil je i osmougaoni sto
sa aplikama i stubovima od pozlaćene bronze.
Simbol
Napoleonovog carstva, slovo N unutar venca od snopova žita, plodova voća
i cveća okružen hrastovim lišćem sa žirovima
Simbol
Napoleonovog carstva, carski
orao, na slici je primer sa barjaka Napoleonove vojske, a inače je bio čest dekorativni motiv na nameštaju i ostalim predmetima u stilu ampir.
Upotrebni i dekorativni
predmeti, uključujući i porcelan, imali su propagandnu ulogu u novo-osnovanom
carstvu (o čemu će još biti reči). Levo: čajnik sa motivima pčle – atributom
Napoleonovog carstva, i sa bistama Napoleona i Marije Luize prikazanim u duhu
rimske umetnosti. Desno: čajnik sa portretom samog Napoleona, ovenčanog
lovorovim vencem i odevenog u carsku odoru.
No comments:
Post a Comment