Ampir
fotelje i stolice –
nameštaj
u službi državne hijerarhije
Stolice i fotelje u doba ampira su od tamnog drveta sa pozlaćenim elementima.
One mogu imati kružno ili četvrtasto sedište, a nasloni takođe mogu biti
različitih oblika, od lučno zaobljenih u gornjem delu sa zavijutcima sa leve i
desne strane, do pravougaonih naslona ravnih strana. Sedišta i nasloni su
najčešće tapacirani. Rukohvati su izvijeni i mogu sadržati rezbarene elemente.
Noge stolice mogu biti rezbarene u obliku snažnih, mišićavih nogu lava koje se
završavaju šapama sa kandžama, ali mogu biti i stubaste ili sabljasto izvijene
ka spoljašnjosti. Posebno su popularne stolice – gondole sa konkavno zaobljenim
naslonom. One najčešće imaju kratke sabljaste noge, a čuven je primerak sa
prelepim belim labudovima smeštenim unutar krivine rukohvata, koji su
dizajnirali Persije i Fonten. Ove pozlaćene fotelje nalaze se u Žozefininom
apartmanu u Malmezonu i svedoče o caričinoj ljubavi prema motivu labuda.
Fotelje su izrađene u radionici tadašnjeg najčuvenijeg i najuspešnijeg majstora
za izradu nameštaja Jakoba Dezmaltera (François
– Honoré – Georges Jacob – Desmalter, 1770 - 1841), kao jedna od
mnogobrojnih carskih porudžbina koje su nastale pod rukovodstvom ovog renomiranog
zanatlije.
Jakob Dezmalter je bio iz porodice koja se tokom nekoliko generacija
bavila izradom nameštaja. Ukidanje stroge esnafske podele zanata nakon
Revolucije omogućilo mu je, kao i mnogim drugim zanatlijama, da značajno
proširi i unapredi svoju delatost, tako da je njegova radionica zapošljavala
350 visoko kvalifikovanih zanatlija, proizvodeći skupocen i tehnički savršen
nameštaj prema nacrtima najistaknutijih dizajnera tog vremena, za klijentelu iz
visokih elitnih krugova društva.
U skladu sa dvorskom etikecijom fotelje sa rukohvatima bile su
rezervisane samo za cara i caricu, tako da ulaze u upotrebu i stolice bez
naslona i rukohvata sa nogama ukrštenim u obliku slova „X“. Ovaj tip stolice (kurulska
stolica – sella curulis) vodi poreklo
iz Starog Rima gde je bio namenjen državnicima visokog ranga. Posebno
originalna varijacija u skladu sa vojničkim duhom vremena bila je stolica sa
nogama u obliku ukrštenih sablji.
Napoleonov
presto koji je izradio Jakob Dezmalter. Direktno je inspirisan antičkim
prototipom prestola od kamena i njegov oblik kao i svi dekorativni elementi
(kruna, lovorov venac, krilati krilati lavovi i ukršteno oružje) ukazuju na
moć, autoritet i slavu imperatora.
Napoleonov
presto koji se nalazio u palati Tiljeri, car je ovekovečen kako sedi upravo na
ovom tronu na portretu koji je naslikao Domenik Engr. Danas je izložen u Luvru u delu muzeja koji je posvećen dekorativnim umetnostima.
Pozlaćena fotelja sa pravougaonim naslonom, prednjim nogama u obliku zdepastih,
čunastih stubova i koso postavljenim zadnjim nogama. Izradio ju je Jakob
Dezmalter za caricu Mariju – Luizu, drugu Napoleonovu ženu, kao deo enterijera
palate Kompiene (Compiègne).
Pozlaćena okrugla fotelja sa
lučno zaobljenim naslonom sa spiralnim zavijucima sa leve i desne strane. Noge
su blago izvijene ka spoljašnjosti i ukrašene palmetama. Fotelja je pripadala
Napoleonu i nalazila se u njegovom radnom kabinetu u Malmezonu.
Žozefinina
fotelja–gondola sa rukohvatima u obliku prelepih, elegantnih, snežno belih
labudova i nogama sabljasto izvijenim ka spoljašnosti, izrađena u radionici
Jakoba Dezmaltera prema dizajnu Fontena i Persijea. Fotelja je bila sastavni
deo enterijera caricinog budoara u palati Malmezon.
Još jedna fotelja sa
rukohvatima u obliku labudova, ovog puta u pozlati, rad je Jakoba Dezmaltera,
ima prednje čunaste noge i zadnje sabljaste blago izvijene ka spoljašnjosti.
Stolica bez naslona i
rukohavata sa nogama u obliku ukrštenih sablji, model koji je bio oličenje
vojničkog duha ove epohe, kojoj ne nedostaje raskoš i razmetljivost, izrađena za
enterijer palate Malmezon.
Stolica za
pisaći sto, izrađena od mahagonija sa aplikama od pozlaćene bronze u obliku
palmeta i rozeta, naslon i rukohvati su iz jednog dela i polukružnog su oblika,
noge na točkićima su sabljasto izvijene ka spoljašnosti.
Stolica sa
konkavno zaobljenim naslonom dekorisanim intarzijom motivima dva grifona,
rukohvati se završavaju rezbarenim glavama lavova, prednje noge su ravne sa
stopama u obliku lavljih šapa a zadnje noge su sabljasto izvijene ka
spoljašnosti.
No comments:
Post a Comment