28 May 2018

Ampir fotelje i stolice VII deo


Ampir fotelje i stolice –
nameštaj u službi državne hijerarhije

   Stolice i fotelje u doba ampira su od tamnog drveta sa pozlaćenim elementima. One mogu imati kružno ili četvrtasto sedište, a nasloni takođe mogu biti različitih oblika, od lučno zaobljenih u gornjem delu sa zavijutcima sa leve i desne strane, do pravougaonih naslona ravnih strana. Sedišta i nasloni su najčešće tapacirani. Rukohvati su izvijeni i mogu sadržati rezbarene elemente. Noge stolice mogu biti rezbarene u obliku snažnih, mišićavih nogu lava koje se završavaju šapama sa kandžama, ali mogu biti i stubaste ili sabljasto izvijene ka spoljašnjosti. Posebno su popularne stolice – gondole sa konkavno zaobljenim naslonom. One najčešće imaju kratke sabljaste noge, a čuven je primerak sa prelepim belim labudovima smeštenim unutar krivine rukohvata, koji su dizajnirali Persije i Fonten. Ove pozlaćene fotelje nalaze se u Žozefininom apartmanu u Malmezonu i svedoče o caričinoj ljubavi prema motivu labuda. Fotelje su izrađene u radionici tadašnjeg najčuvenijeg i najuspešnijeg majstora za izradu nameštaja Jakoba Dezmaltera (François – Honoré – Georges Jacob – Desmalter, 1770 - 1841), kao jedna od mnogobrojnih carskih porudžbina koje su nastale pod rukovodstvom ovog renomiranog zanatlije.
   Jakob Dezmalter je bio iz porodice koja se tokom nekoliko generacija bavila izradom nameštaja. Ukidanje stroge esnafske podele zanata nakon Revolucije omogućilo mu je, kao i mnogim drugim zanatlijama, da značajno proširi i unapredi svoju delatost, tako da je njegova radionica zapošljavala 350 visoko kvalifikovanih zanatlija, proizvodeći skupocen i tehnički savršen nameštaj prema nacrtima najistaknutijih dizajnera tog vremena, za klijentelu iz visokih elitnih krugova društva.
   U skladu sa dvorskom etikecijom fotelje sa rukohvatima bile su rezervisane samo za cara i caricu, tako da ulaze u upotrebu i stolice bez naslona i rukohvata sa nogama ukrštenim u obliku slova „X“. Ovaj tip stolice (kurulska stolica – sella curulis) vodi poreklo iz Starog Rima gde je bio namenjen državnicima visokog ranga. Posebno originalna varijacija u skladu sa vojničkim duhom vremena bila je stolica sa nogama u obliku ukrštenih sablji.


Napoleonov presto koji je izradio Jakob Dezmalter. Direktno je inspirisan antičkim prototipom prestola od kamena i njegov oblik kao i svi dekorativni elementi (kruna, lovorov venac, krilati krilati lavovi i ukršteno oružje) ukazuju na moć, autoritet i slavu imperatora. 


Napoleonov presto koji se nalazio u palati Tiljeri, car je ovekovečen kako sedi upravo na ovom tronu na portretu koji je naslikao Domenik Engr. Danas je izložen u Luvru u delu muzeja koji je posvećen dekorativnim umetnostima.

Pozlaćena fotelja sa pravougaonim naslonom, prednjim nogama u obliku zdepastih, čunastih stubova i koso postavljenim zadnjim nogama. Izradio ju je Jakob Dezmalter za caricu Mariju – Luizu, drugu Napoleonovu ženu, kao deo enterijera palate Kompiene (Compiègne).

Pozlaćena okrugla fotelja sa lučno zaobljenim naslonom sa spiralnim zavijucima sa leve i desne strane. Noge su blago izvijene ka spoljašnjosti i ukrašene palmetama. Fotelja je pripadala Napoleonu i nalazila se u njegovom radnom kabinetu u Malmezonu.
 
 Žozefinina fotelja–gondola sa rukohvatima u obliku prelepih, elegantnih, snežno belih labudova i nogama sabljasto izvijenim ka spoljašnosti, izrađena u radionici Jakoba Dezmaltera prema dizajnu Fontena i Persijea. Fotelja je bila sastavni deo enterijera caricinog budoara u palati Malmezon.

Još jedna fotelja sa rukohvatima u obliku labudova, ovog puta u pozlati, rad je Jakoba Dezmaltera, ima prednje čunaste noge i zadnje sabljaste blago izvijene ka spoljašnjosti.


Stolica bez naslona i rukohavata sa nogama u obliku ukrštenih sablji, model koji je bio oličenje vojničkog duha ove epohe, kojoj ne nedostaje raskoš i razmetljivost, izrađena za enterijer palate Malmezon.

Stolica za pisaći sto, izrađena od mahagonija sa aplikama od pozlaćene bronze u obliku palmeta i rozeta, naslon i rukohvati su iz jednog dela i polukružnog su oblika, noge na točkićima su sabljasto izvijene ka spoljašnosti.  

Stolica sa konkavno zaobljenim naslonom dekorisanim intarzijom motivima dva grifona, rukohvati se završavaju rezbarenim glavama lavova, prednje noge su ravne sa stopama u obliku lavljih šapa a zadnje noge su sabljasto izvijene ka spoljašnosti. 

 

No comments:

Post a Comment